Klimatyzacja to coraz częściej standard w nowoczesnym biurze. To dzięki niej możemy pracować w komfortowych warunkach, nawet gdy za oknem panują upały. Przeczytaj, jakich zasad należy przestrzegać, aby klimatyzator działał długo i prawidłowo, a jego użytkowanie było komfortowe i bezpieczne.
Odpowiednia temperatura w miejscu pracy a prawo
Warunki pracy mają bezpośredni wpływ na zdrowie i wydajność pracowników. Przepisy, które zostały ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej precyzyjnie określają temperatury minimalne i maksymalne w pomieszczeniach biurowych.
Dopuszczalna minimalna temperatura dla przestrzeni roboczej wynosi 14°C, ale w pomieszczeniach biurowych powinna wynosić co najmniej 18°C. Maksymalną wartością temperatury w miejscu pracy jest 30°C. Między innymi z tego powodu w wielu firmach standardem staje się klimatyzacja do biura. Pozwala przetrwać coraz gorętsze lata, a jednocześnie spełnić wymagania dotyczące BHP.
Klimatyzacja do biura – rodzaje stosowanych urządzeń
W biurach, oprócz systemów split z jednostkami wewnętrznymi naściennymi, stosowane są klimatyzatory półprzemysłowe oraz systemy multisplit. Mają inny układ jednostek wewnętrznych i różnią się kierunkiem przepływu schłodzonego powietrza. Zobacz, co trzeba wziąć pod uwagę przy rozplanowaniu stanowisk pracy i wyposażenia przestrzeni:
- Klimatyzatory kasetonowe. W pomieszczeniu o prawidłowej geometrii jednostka wewnętrzna znajduje się na środku sufitu. Jej przedni panel został zaprojektowany tak, aby zimne powietrze rozprowadzane było równomiernie w czterech kierunkach. Graficznie przypomina to piramidę, której kąt nachylenia jest regulowany położeniem krat. Układ będzie optymalny, jeśli sprzęt biurowy zostanie umieszczony wzdłuż ścian. Wtedy ciepło z pracującego sprzętu będzie unosić się wzdłuż ścian bez mieszania się ze schłodzonym powietrzem.
- Klimatyzatory kanałowe. Posiadają rozproszony system kanałów powietrznych, dzięki czemu jednostki wewnętrzne charakteryzują się zwiększoną mocą i dość niską temperaturą powietrza na wylocie. Planując przestrzeń roboczą w biurze, należy wziąć pod uwagę rozmieszczenie kratek i nawiewników.
- Klimatyzatory podłogowe i podsufitowe. Stosuje się je zwykle tam, gdzie nie ma możliwości zainstalowania innego systemu lub kształt pomieszczenia jest nietypowy.
Niezależnie od tego, jaki rodzaj klimatyzacji jest wykorzystywany w Twoim pomieszczeniu biurowym, przeczytaj praktyczne podpowiedzi na temat ustawiania parametrów i trybu pracy.
Jak prawidłowo ustawić klimatyzację w biurze latem – 3 podpowiedzi
Unikaj dużych różnic temperaturowych
Kiedy na zewnątrz temperatura przekracza 30°C, pierwszą rzeczą, która może przyjść do głowy, jest radykalne obniżenie temperatury. Tym bardziej że klimatyzacja w biurze powoli staje się standardem. Jednak nadmierny pośpiech i pochopne działanie może sprawić, że natychmiastowa ulga będzie oznaczać… kłopoty ze zdrowiem w przyszłości!
Z powodu gwałtownego spadku temperatury wzrasta obciążenie układu sercowo—naczyniowego i odpornościowego. Dlatego tak łatwo złapać przeziębienie mimo upału. Nawet lekka hipotermia może skutkować zapaleniem płuc.
Komfortowa różnica między temperaturą na zewnątrz a w pomieszczeniu wynosi 5-9°C. W praktyce oznacza to, że jeśli za oknem jest 30°C, minimalna temperatura w pomieszczeniu powinna wynosić od 21°C do 24°C. Chociaż nie ma ścisłych zasad dotyczących tego, na jaką temperaturę ustawić klimatyzator, ale według opinii lekarzy, w ciepłym sezonie temperatura w pomieszczeniu powinna mieścić się w przedziale 20-26°C.
Jeśli na zewnątrz jest bardzo gorąco, najlepiej chłodzić pomieszczenie etapami, obniżając temperaturę o kilka stopni co 15-20 minut. Organizm ma wtedy więcej czasu na przystosowanie się do zmian i nie odczuwa stresu z powodu różnicy temperatur.
Temperatura na pilocie czy temperatura nawiewu?
Wskaźnik na pilocie pokazuje temperaturę, jaką klimatyzator ma utrzymywać w pomieszczeniu, a nie temperaturę powietrza nawiewanego. Należy to wziąć pod uwagę, ponieważ temperatura nawiewanego powietrza może być niższa, a przebywanie w pobliżu nawiewu, może spowodować przeziębienie.
Wiele klimatyzatorów na pilocie zdalnego sterowania ma funkcję „I feel” lub podobną. Oznacza to, że jednostka wykorzystuje specjalny sensor, który wykrywa temperaturę bezpośrednio w miejscu, w którym znajduje się pilot. Dzięki tej opcji możesz precyzyjniej sterować temperaturą w pomieszczeniu. Wystarczy położyć pilota tuż obok, a klimatyzator automatycznie będzie działał tak, aby osiągnąć żądaną temperaturę.
Korzystaj z automatycznego dostosowania prędkości nawiewu
Ten parametr opisuje to, jak szybko i równomiernie powietrze będzie chłodzone lub ogrzewane. Z reguły standardowy klimatyzator ma trzy prędkości.
Minimalna prędkość jest odpowiednia, kiedy temperatura na zewnątrz jest bliska pożądanej. Średnia prędkość włącza się wraz ze zwiększoną aktywnością w biurze. W sytuacjach, gdy musisz szybko schłodzić pomieszczenie, ustaw prędkość na maksimum. Ponadto duża prędkość nawiewu pozwala na bardziej równomierne chłodzenie pomieszczeń o nietypowych i dużych powierzchniach.
Większość klimatyzatorów ma tryb automatycznego dostosowania nawiewu. Po włączeniu tej opcji klimatyzator najpierw pracuje na maksymalnych obrotach, aby szybko uzyskać zadaną temperaturę, a gdy efekt zostanie osiągnięty, stopniowo zmniejsza prędkość. To bardzo ekonomiczne i polecane rozwiązanie.
Klimatyzacja w pracy – co zrobić, żeby działała bezawaryjnie
W pomieszczeniach, w których jednocześnie przebywa wiele osób (np. biura typu open space), konieczne jest umiejętne wykorzystywanie urządzeń klimatyzacyjnych.
Odpowiednia eksploatacja i regularny serwis sprawią, że klimatyzatory będą pracować wydajnie i bezawaryjnie. Jakie działania zalecają eksperci?
- Regularne wietrzenie i czyszczenie filtrów klimatyzatora. Urządzenie nie dostarcza świeżego powietrza z ulicy, ale nieustannie przepuszcza i chłodzi te same masy powietrza. Jeśli nie wietrzysz pomieszczenia przez dłuższy czas, bakterie i kurz, które nagromadziły się na wewnętrznych częściach urządzenia, rozprzestrzenią się po całym biurze. Poza tym pamiętaj, że pracę biura cechuje cykliczność. Zwykle obiekt jest wykorzystywany pięć dni w tygodniu przez 8-12 godzin. Dlatego na początku dnia pracy, a zwłaszcza po weekendzie czy świętach, należy dokładnie przewietrzyć wszystkie klimatyzowane pomieszczenia.
- Odpowiednie ustawienie kierunku nawiewu. Łopatki jednostki wewnętrznej powinny być skierowane tak, aby powietrze przepływało przez biuro równolegle do podłogi lub na poziomie sufitu. Pomoże to uniknąć przykrych konsekwencji zdrowotnych: przeziębień, stanów zapalnych mięśni i przeciążeń układu sercowo—naczyniowego. Nie ustawiaj też mebli na drodze nawiewu ani nie zasłaniaj klimatyzatora zasłonami. Zaburza to jego działanie, a często uniemożliwia równomierne schłodzenie pomieszczenia.
- Ograniczenie dopływu ostrego światła słonecznego. Jeśli to możliwe, zakryj okna zasłonami lub żaluzjami. Dotyczy to zwłaszcza pomieszczeń z oknami wychodzącymi na południe. Zasłony chronią przed nadmiernym nagrzaniem, dzięki czemu klimatyzacja nie będzie przeciążona. Nie zapomnij też zamknąć okien i drzwi.
- Kontrola wilgotności względnej. Jeśli wilgotność w pomieszczeniu spada znacznie poniżej optymalnej wartości 60-70%, pojawia się suchość w gardle, nosie i efekt przesuszonych oczu. Dlatego należy kontrolować jej poziom i w razie potrzeby wywietrzyć biuro.
Teraz już wiesz, jak ustawić klimatyzację w biurze. Bez wątpienia warto w nią zainwestować, a później – korzystać z rozsądkiem z możliwości szybkiego schłodzenia powierzchni biurowej. Jeśli chcesz zamówić wydajną klimatyzację w atrakcyjnej cenie, skontaktuj się z fachowcami Cold-Man.
Inni czytali również:
Najnowsze komentarze